Henkilöbrändi ja työnantajamielikuva, vko 19

Kuva: Ada Parikka

Henkilöbrändillä tarkoitetaan henkilöön liittyvää kokonaisuutta, joka käsittää niin imagon, kuin maineenkin. Jokaisella on brändiarvo, joka kehittyy koko ajan. Henkilöbrändi voidaan jakaa kahteen eri osa-alueeseen, persoonabrändiin ja ammattibrändiin. Nykypäivänä sosiaalinen media vaikuttaa henkilöbrändiin merkittävästi ja sen merkitys digitalisoituneessa maailmassa on todella suuri. Ammattibrändi käsittää henkilön ammatillisen osaamisen, joka on erityisen tärkeä joillakin aloilla, kuten myyntityössä, politiikassa, yrittäjyydessä, sekä urheilussa. Henkilöbrändi on siis oman osaamisen ja persoonan brändäystä. (Hyppänen, 2018)

Työnantajamielikuva on alun perin Tim Amblerin ja Simon Barrowin luoma käsite ja heidän määritelmänsä sille on ”työsuhteen mahdollistama toiminnallisten, taloudellisten ja psykologisten etujem paketti, joka liitetään työnantajaorganisaatioon”. Työnantajamielikuva siis sanoittaa niin yrityksen arkea, arvoja, strategiaa, kuin kulttuuriakin avainosaajille eri kanavien välityksellä. Se on siis ikään kuin ikkuna yrityksen jokapäiväiseen elämään ja ns. käsitys millaisena yritys nähdään ulkopuolelle. (Erkkilä, Pohls, 2019)

Lähdin tutkimaan edellä mainittuja käsitteitä Sokos Hotelsin toiminnassa. Yritys ei ole brändännyt ketään, joka todennäköisesti johtuu siitä, että kyseessä on osuustoiminnallinen yhtiö, jossa asiakkaat omistajia. Yrityksellä on yli 40 000 työntekijää jakautuneina eri osuuskuntiin, joten sieltä on vaikeaa nostaa brändättävää henkilöä. Työnantajamielikuva oli kuitenkin luonnollisesti lähestyttävämpi käsite, jota tutkin niin S-ryhmän tasolla, kuin myös Sokos Hotelsiin keskitettynä.

S-ryhmä kertoo sivuillaan kattavasti ja hyvin avoimesti kaikesta toiminnastaan. Tällainen läpinäkyvyys kasvattaa luottoa yritykseen myös työnantajana. Sivuilla korostetaan Suomea, koska kyseessä on suomalainen yritys ja historiasta kerrotaan kattavasti mielenkiintoisesti. Nämä saavat ainakin itselleni olon, että kyseessä on luotettava ja turvallinen yritys, koska sen juuret yltävät pitkälle ja se on kotimainen. S-ryhmä myös kertoo työnhakuprosesseistaan sivuilla, joka luo kuvan siitä, että he ovat kiinnostuneita saamaan uusia vahvistuksia joukkoonsa. Mainittavaa on myös se, että he ilmoittavat kuinka eivät kysy lainkaan ikää työhakemuksissa, ja edistävät näin samanarvoisuutta. He myös nostavat vastuullisuuden korkealle sivustollaan, joka on nykypäivänä tärkeä tekijä yritysten keskuudessa. 

Mielestäni on positiivista, että S-ryhmä on luonut sivuilleen erillisen välilehden työpaikoille, josta puolestaan pääsee vielä tutustumaan toimintaan toimialoittain, tai koulutekijöiden painolla, eli välilehdet löytyvät niin korkeakouluopiskelijoille, kuin esimerkiksi koululaisille ja ammattiin opiskeleville. Tämä luo kuvan siitä, että yritys arvostaa kaikkia ja on avoin erilaisille vaihtoehdoille. Se, että S-ryhmä ilmoittaa jo valmiiksi olevansa kiinnostunut esimerkiksi opinnäytetöistä ja graduista tekee heistä helposti lähestyttävän organisaation. 

Hotellitoiminnan osalta S-ryhmä loi sivuillaan kuvan, kuinka hotelleissa vietetään ikimuistoisia hetkiä ja täten työntekijät luovat tuhansia ainutlaatuisia kohtaamisia päivittäin. Työnteon kerrotaan olevan hauskaa, mielenkiintoista, sekä vaihtelevaa. Myös urapolkuja eteenpäin ja työhön valmentamista korostetaan, joka luo mielikuvaa pitkäaikaisesta työpaikasta, jossa välitetään työntekijästä ja hänen kehittymisestään. Sivuilla on myös esittelyvideoita työntekijöistä, jotka luovat aidon kuvan yrityksestä ja sen toiminnasta. Työntekijöiden positiiviset kokemukset vahvistavat entisestään positiivista vaikutelmaa. 

Sokos Hotels painottaa sivuillaan ja sosiaalisessa mediassaan osaavaa ja motivoitunutta henkilöstöään ja tuo aktiivisesti ilmi, kuinka työntekijöiden hyvinvoinnista huolehditaan ja kuinka viihtyvyyttä mitataan. He tuovat myös ilmi, kuinka hotelleiden työtehtävät tarjoavat mielenkiintoisia haasteita ja heidän yhteisenä tavoitteenaan on saada ihmiset rakastamaan hotelleita. Tämän puolestaan kerrotaan onnistuvan herkkyydellä ja heittäytymällä tarjoten vieraille enemmän kuin he osaavat edes pyytää. Sokos Hotels myös jakaa tarinoita liittyen konseptiinsa onnellistamiseen, joka luo läheisen vaikutelman. Näiden asioiden kertominen luo mielikuvan yhteisöstä, jossa kaikki puhaltavat yhteen hiileen kohti samaa päämäärää. Se on mielestäni hyvä suunta työnantajamielikuvalle, koska se luo kuvan, kuinka on tervetullut työyhteisöön ja kaikkia kunnioitetaan. Kaiken kaikkiaan S-ryhmästä ja Sokos Hotelsista muodostuu heidän kertomansa ja sosiaalisen median linjan perusteella yhteisöllinen ja kutsuva vaikutelma, joka houkuttelee hakemaan töihin. 

Koen, että henkilöbrändäyksellä ei ole suurta merkitystä Sokos Hotelsin, eikä liioimmin myöskään S-ryhmän liiketoiminnassa. Osuustoiminnallinen yhtiö perustuu asiakasomistajiin, joten heillä ei ole suurta tarvetta nostaa esiin yksittäistä työntekijää. Työnantajamielikuvalla puolestaan on suuri merkitys, koska iso yritys tarvitsee paljon työntekijöitä ja ilman heitä yritys ei pyörisi. Positiivisella ja kutsuvalla työnantajamielikuvalla S-ryhmä varmistaa, että osaajat eivät lopu kesken ja heillä riittää työvoimaa. Liiketoiminnan kannalta työnantajamielikuvalla on siis suuri merkitys, koska se varmistaa liiketoiminnan jatkuvuuden. Uskon myös myönteisen työnantajamielikuvan olleen tärkeä osa S-ryhmän kasvua ja auttaneen sitä huomattavasti kilpailulla alalla, koska se viestii millaisia osaajia, yritys haluaa joukkoonsa. Onnistunut mielikuva houkuttelee oikeanlaisia osaajia yritykseen viemään eteenpäin sen toimintaa.

Lähteet:

Hyppänen, A. (2018). Mikä on henkilöbrändi ja mihin sitä tarvitaan? Haettu 4.5.2020 osoitteesta https://asialinja.com/henkilobrandi-ja-henkilobrandays/

Erkkilä, P., Pohls, S. (2019). Mikä ihmeen työnantajamielikuva? Haettu 4.5.2020 osoitteesta  https://findersseekers.io/mika-ihmeen-tyonantajamielikuva/

S-ryhmä. (n.d.). Työpaikat. Haettu 4.5.2020 osoitteesta https://s-ryhma.fi/tyopaikat

Tietoa kirjoittajasta

Ada Parikka

Opiskelen liiketaloutta Hämeen ammattikorkeakoulussa ja tämä blogi on perustettu koulutyötä varten. Blogissa käsitellään liiketoiminnan kehittämistä koskien S-ryhmän hotelliketju Sokos Hotelsia. Pohdinta koostuu laaja-alaisesti koko S-ryhmään, ja myös sen alla toimivat SOK Liiketoiminta Oy, sekä Sokotel Oy ovat tarkastelun alla, koska kaikki ovat oleellisia tekijöitä Sokos Hotellien toiminnassa

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google photo

Olet kommentoimassa Google -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s